Msza c-moll KV427 to jedno z najwybitniejszych dzieł religijnych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Skomponował ją już po przybyciu do Wiednia, jednak po raz pierwszy – w niepełnej wersji – zabrzmiała ona w kościele św. Piotra w Salzburgu w październiku 1783 roku. Utwór miał stanowić spełnienie poczynionego w sercu zobowiązania i być swoistym wotum wdzięczności za możliwość przybycia do rodzinnego miasta wraz z ukochaną żoną Konstancją. Partia sopranowa powstała zresztą z myślą o walorach głosu wybranki. W istocie jednak Mozart nigdy swego dzieła nie ukończył i dziś trudno dociec, czym zastąpiono podczas prawykonania brakujące fragmenty Credo oraz nieistniejące nawet w szkicach Agnus Dei.
Mimo to msza zyskała miano „Wielkiej” – nie tylko ze względu na monumentalną formę, ale przede wszystkim z uwagi na niezwykle bogatą muzyczną treść. „Nie tylko sam Bach stoi za tym dziełem, lecz również Haendel i cały wiek XVIII, łącznie z wielkimi Włochami […]” – zauważa w biografii twórcy Alfred Einstein i dalej stwierdza, że tym utworem Mozart „podsumowuje swoje stulecie i przeobraża jego język muzyczny”. Niezwykłe dzieło mieści w sobie zarówno czerpiące z włoskiej tradycji liryczne arie (m.in. tchnące słodyczą sopranowe Et incarnatus), jak i rozbudowane chóry z imponującymi fugami (w Kyrie i Glorii), a dziedzictwo muzycznej retoryki dodaje sugestywności zaklętym w dźwiękach obrazom.
◆ WYKONAWCY ◆
MAŁGORZATA TROJANOWSKA I sopran
ANETA ŁUKASZEWICZ II sopran
SYLWESTER SMULCZYŃSKI tenor
PAWEŁ MICHALCZUK bas
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
JAKUB SZAFRAŃSKI przygotowanie Zespołu Wokalnego
RENATA SZCZYPIOR Przygotowanie Chóru Kameralnego
KAROL SZWECH dyrygent
Bilety:
https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223984
|