Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.
Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.
REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA
PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI
CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA
REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ
INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
◆ OBSADA ◆
GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW Jan Jakub Monowid
ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA Małgorzata Trojanowska (20.05), Olga Pasiecznik (21.05)
RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI Anna Radziejewska
EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA Jakub Foltak
ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY Paweł Michalczuk (20.05), Andrzej Klimczak (21.05)
ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU Marta Boberska
MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK Wojtek Gierlach (20.05), Sławomir Jurczak (21.05)
NIEWIASTA Z MORZA Iwona Lubowicz
SYRENY Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi
HEROLD Sławomir Jurczak
FURIE – TANCERZE Sławomir Greś, Joanna Lichorowicz-Greś, Karol Urbański
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
MICHAŁ PIOTROWSKI ⎮ prowadzenie
|