Wydarzenie w ramach cyklu MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM
Lata 30. XVIII wieku zaowocowały w twórczości Johanna Sebastiana Bacha nie tylko wielkimi oratoriami – na Wielkanoc, Wniebowstąpienie czy też najsłynniejszym: na Boże Narodzenie. Do nie mniej ciekawych, choć zdecydowanie rzadziej dziś wykonywanych utworów z tego okresu należą cztery krótkie msze BWV 233-236. Na każdą z nich składają się jedynie dwie części ordinarium – Kyrie i Gloria – które mogą być wykorzystane zarówno w katolickiej, jak i luterańskiej liturgii. Podczas koncertu zabrzmią dwie z wyżej wymienionych mszy: g-moll BWV 235 oraz G-dur BWV 236. Oprócz układu części łączy je podejście do materiału muzycznego. Każda z nich ma swoje źródła w wybranych kantatach, które wyszły spod pióra lipskiego kantora. Zaczerpnięte z wcześniejszych dzieł tematy są jednak twórczo przetworzone i dostosowane do brzmienia oraz znaczenia łacińskiego tekstu.
Pomiędzy tymi dwoma głęboko religijnymi utworami zabrzmi muzyka świecka. Suitę orkiestrową C-dur BWV 1066 otwiera majestatyczna uwertura w stylu francuskim, po której następuje szereg tańców. W charakterystycznej dla epoki baroku formie wyrafinowanie przeplata się z lekkością i wytworną elegancją.
◆ PROGRAM ◆
JOHANN SEBASTIAN BACH
• Msza g-moll, BWV 235
Kyrie – Gloria – Gratias – Domine Fili – Qui tollis – Cum Sancto Spiritu
• Suita orkiestrowa C-dur, BWV 1066
Ouverture – Courante – Gavotte I/II – Forlane – Menuet I/II – Bourée I/II – Passepied I/II
• Msza G-dur, BWV 236
Kyrie – Gloria – Gratias – Domine Deus – Quoniam – Cum Sancto Spiritu
◆ WYKONAWCY ◆
IWONA LUBOWICZ ⎮ sopran
ANETA ŁUKASZEWICZ ⎮ alt
WOJCIECH PARCHEM ⎮ tenor
PAWEŁ HORODYSKI ⎮ bas
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ klawesyn, dyrygent
|