Choć to nie Louis Couperin, a jego siostrzeniec François zyskał przydomek Wielki, to i muzyce Louisa – nestora rodu wybitnych muzyków – nie brak oryginalności. Obok osiągnięć na gruncie twórczości organowej, na pierwszy plan wysuwają się jego dzieła klawesynowe z preludiami niemenzurowanymi na czele. Louis Couperin jest jednym z pierwszych twórców tego typu kompozycji. Preludia, tradycyjnie wykonywane jako wstęp do suit i innych utworów, najczęściej były improwizowane, jednak Louis pozostawił je potomnym w formie kompozycji zanotowanych – w dość zagadkowy sposób. Ich zapis zawiera bowiem jedynie strukturę interwałową, pozbawioną rytmu. Ostateczne brzmienie utworu zależy więc od talentu interpretatora, a także jego wiedzy z zakresu kontrapunktu. Co więcej, przybierają one niekiedy niezwykle wyrafinowaną postać – jak w przypadku Preludium a-moll, którego początek stanowi cytat z toccaty Johanna Jacoba Frobergera, zaś środkowy fragment ma fugowany charakter. Utwór jest hołdem złożonym wielkiemu niemieckiemu twórcy, którego Couperin podziwiał i na którym się wzorował.
W programie koncertu obok kunsztownych preludiów znalazły się także przepiękne suity. Pod względem podejścia do formy nie odbiegają one od obowiązujących w XVIII wieku norm, niemniej zachwycają bogactwem harmonicznym i inwencją w zakresie polifonii. Tajemnice pełnej niuansów muzyki Louisa Couperina odkryje przed publicznością wybitny klawesynista, znawca muzyki dawnej – Władysław Kłosiewicz.
◆ PROGRAM ◆
Louis Couperin (1626–1661)
– Suite en la mineur
Prélude à l’imitation de Mr Froberger
Allemande l’Amiable – Courante La Mignonne – Sarabande – La Piemontaise – Passacaille en do majeur
– Suite en sol mineur
Prélude
Allemande – Courante -Sarabande – Passacaille – Chaconne
– Prélude en ré majeur
– Pavane
– Suite en ré mineur
Prélude
Allemande – Courante – Sarabande – Seconde Sarabande – Canaries – Chaconne
WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ ⎮ klawesyn
|