„Ceremonia niewinności poszła na dno” – ten złowieszczy cytat ze słynnego wiersza The Second Coming irlandzkiego poety Williama Butlera Yeatsa otwiera drugi akt opery The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) Benjamina Brittena, stanowiąc poniekąd klucz do jej interpretacji. Libretto dzieła zostało oparte na pełnej niedopowiedzeń i symboli noweli Henry’ego Jamesa. Nowa guwernantka przybywa do rezydencji Bly, by objąć opieką osierocone rodzeństwo – Miles’a i Florę. Czy jednak ma szansę uchronić je przed mocą upiorów zamieszkujących domostwo? Jakie tajemnice skrywa rodzeństwo? Jaką rolę w ich historii odgrywa nieżyjący już kamerdyner Peter Quint i poprzednia nauczycielka panna Jessel?
Atmosferę grozy podkreśla genialne wykorzystanie orkiestry złożonej z zaledwie trzynastu instrumentów oraz wyrafinowana muzyczna forma utworu. Otwierający dzieło prolog pełni funkcję tematu, a następujące po nim krótkie sceny są poprzedzone jego kolejnymi wariacjami. Tytułowe dokręcanie śruby odzwierciedla także struktura harmoniczna dzieła. Wraz z rozwojem wydarzeń odbiorca zanurza się coraz głębiej w tym, co nieuniknione, a ukryte w dziele Brittena autobiograficzne aluzje pobudzają do refleksji o dojrzewaniu, sile pożądania i ludzkiej naturze.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE LILIANNA KRYCH
REŻYSERIA, WIZUALIZACJE KAMILA SIWIŃSKA
SCENOGRAFIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ AGATA SKWARCZYŃSKA
CHOREOGRAFIA, RUCH SCENICZNY GIEORGIJ PUCHALSKI
LALKI KATARZYNA PIETRZYKOWSKA
KONSULTACJE ANIMACJI LALEK PIOTR MICHALCZUK
ASYSTENT DYRYGENTKI KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERKI SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENTKA SCENOGRAFKI ANNA ROGÓŻ
INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
◆ OBSADA ◆
GOVERNESS ANNA WOLFINGER
FLORA JULITA MIROSŁAWSKA
MILES JAKUB FOLTAK
QUINT RAFAŁ ŻUREK
GROSE ANETA ŁUKASZEWICZ
JESSEL ANNA WIERZBICKA
LORD (TANCERZ) GIEORGIJ PUCHALSKI
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENTKA LILIANNA KRYCH
|