13 listopada 2012 odbędzie się oficjalne otwarcie festiwalu Materia Prima. Forma w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie
• godz. 18:30 Magali Chouinard „Biała Kobieta” (Kanada)
• godz. 19:00 Scena dla dorosłych Teatru Groteska „Hommage a Chagall” (Polska)
• oficjalny bankiet festiwalowy
Materia Prima. Forma.
2. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy
17-24 listopada 2012 r.
Materia Prima. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy to jedyny w Polsce i jeden
z nielicznych w Europie Festiwal prezentujący najwybitniejsze dzieła twórców teatru plastycznego na świecie. Festiwal Materia Prima jest spotkaniem unikalnym, jedyną możliwością obejrzenia w Polsce światowej sławy spektakli teatru formy.
MATERIA PRIMA: PLASTYKA – MAGIA – METAFIZYKA
Materia Prima to:
• kilkanaście światowej sławy spektakli teatralnych
• ponad 100 wybitnych artystów
• kilkadziesiąt Festiwalowych wydarzeń
• kilkanaście krakowskich i małopolskich scen
• ponad 10 000 widzów
• budżet Festiwalu o wartości ponad 2 mln zł!
Magali Chouinard „Biała Kobieta” (Kanada)
Interaktywny, poetycki spektakl realizowany przez artystkę lalkarza z Kanady. Animowane przez aktorkę przedmioty i niezwykłe lalki będą tak blisko widzów, jak to tylko możliwe.
Biała Kobieta to symbol stanu wewnętrznego, niezwykłej wrażliwości, a jednocześnie osoba dorosła, dziecko i starzec, wilk i kruk. Postaci te wyłaniają się z jej wewnętrznego świata. Kontrastując mocno ze swoim otoczeniem powolnością ruchów i czarno-białymi kolorami, ujawniają wypełniające ją obszary cienia i światła.
W trakcie spektaklu Biała Kobieta daje ludziom małe ptaszki. W zagłębieniach tych ptaszków, wykonanych w technice origami, krótkie poetyckie teksty podszeptują widzom, jak wspaniale jest otworzyć drogę do własnego wnętrza. Biała Kobieta powoli i bezgłośnie wchodzi do głębi człowieka, by dotknąć jego duszy.
Magali Chouinard, kanadyjska artystka, była najpierw nauczycielką języka francuskiego. Przez lata pracy, które spędziła w szkole średniej Pierre-de-Lestage de Berthierville tworzyła wraz z uczniami teatr lalkowy, wykorzystując przy tym swoje zdolności plastyczne.
W 2006 r., postanowiła wrócić do UQAM (Université du Québec à Montréal), aby jako wolny słuchacz uczestniczyć w wykładach na temat mechanizmów lalek.
Ta czarno-biała, niezwykła, pełna poezji i metafor podróż do wnętrza człowieka jest sumą tych i wielu innych doświadczeń artystki.
Scena dla dorosłych Teatru Groteska „HOMMAGE À CHAGALL” (Polska)
To opowieść o spełnieniu, o harmonii pomiędzy dwojgiem ludzi. To hymn o potędze miłości potrafiącej przekroczyć i przezwyciężyć społeczno-polityczne absurdy realnego świata. Tłem dla opowieści są metaforycznie potraktowane kluczowe wydarzenia historyczne XX-go wieku – interpretowane w spektaklu jako doświadczenia apokalipsy. Doświadczenia zaczerpnięte zresztą z życiorysu samego Chagalla.
Inspiracją do powstania tego spektaklu były życie i twórczość wybitnego malarza Marca Chagalla, a za motyw przewodni posłużyła miłość artysty do ukochanej Belli.
Obrazy artysty ożywają na scenie i nabierają cielesnej trójwymiarowości. Harmonijnie współgrają ze sobą plastyczne środki wyrazu: aktorzy w maskach, lalki, multimedia. Wielka inscenizacja o miłości potwierdza, iż język malarstwa idealnie przekłada się na język teatru formy.
Spektakl bez słów – budowany kolorem, ruchem, muzyką. To także wpływa na jego wyjątkowość i siłę poetyckiego oddziaływania na naszą wyobraźnię. Wielka inscenizacja o miłości potwierdza, że język malarstwa idealnie przekłada się na język teatru formy.
Reżyseria: Adolf Weltschek
Scenografia: Małgorzata Zwolińska
|