Raj: miłość to najnowszy film uznanego austriackiego reżysera Ulricha Seidla (twórcy m.in. Import/Export i Upałów), którego światowa premiera odbyła się na 65. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie film zaprezentowano w konkursie głównym. Seidl będzie gościem wrocławskiego festiwalu oraz bohaterem retrospektywy.
Raj: miłość to pierwsza część filmowej trylogii reżysera, którą scala tytuł Raj. Seidl pracował nad nią przez cztery lata, kręcąc ponad 80 godzin zdjęciowego materiału. Pierwotnie stanowić ona miała jedną całość, ale ostatecznie reżyser zdecydował się na podzielenie wielogodzinnej fabuły na trzy części, których tytuły (Miłość, Wiara, Nadzieja) pochodzą od tytułu sztuki z 1932 roku Wiara, nadzieja, miłość (Glaube, Liebe, Hoffnung) austriackiego pisarza Ödöna von Horvátha, jednego z ulubionych pisarzy Seidla.
Tytułowy "raj" to okolice nadmorskich kurortów w Kenii, gdzie Europejki w średnim wieku udają się na poszukiwanie tzw. "beach boysów", czyli młodych Afrykańczyków, którzy za pieniądze spełniają ich seksualne fantazje.
Dla osamotnionej Teresy, matki dojrzewającej nastoletniej córki, to wymarzone miejsce na huczne spędzenie pięćdziesiątych urodzin. Decyzję podejmuje bez wahania. Zostawia pod opieką córkę i jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu z nadzieją na znalezienie miłości i przeżycie seksualnej historii swojego życia. Rzeczywistość okazuje się jednak daleka od rajskiego ideału. Wędrując od plaży do plaży z nadzieją na znalezienie prawdziwego uczucia, zmieniając kolejnych ciemnoskórych kochanków, przeżywa jedno rozczarowanie za drugim. Tracąc wrażliwość i stopniowo pozbywając się złudzeń dochodzi do gorzkiego wniosku - na kenijskich plażach miłość nie jest wcale wymarzonym rajem, lecz płatną transakcją, która staje się zakamuflowaną formą prostytucji.
W pierwszej części trylogii, zatytułowanej Raj: miłość, Seidl z humorem i elementami groteski portretuje tzw. "sugar mamas", czyli białe, europejskie seks-turystki, korzystające z usług "beach boysów". Reżyser ukazuje nie tylko ich samotność, lecz również problemy postkolonialnej Afryki oraz dysproporcje pomiędzy białymi przedstawicielami zachodniego świata a lokalnymi mieszkańcami. Film w doskonały sposób pokazuje również rynkową wartość seksualności, siłę i atrakcyjność odmiennego koloru skóry, jak również różnicę pomiędzy Europejczykami a Afrykańczykami, którzy dziś wzajemnie siebie wyzyskują.
Wszystkie części trylogii Seidla opowiadają o jednej rodzinie. Drugą cześć, zatytułowana Raj: Wiara portretuje siostrę bohaterki pierwszej części - katolicką misjonarkę, owładniętą miłością do Jezusa. Trzecia część, czyli Raj: Nadzieja opowiada natomiast o córce bohaterki pierwszej części - nastolatce, która przeżywa pierwszą miłość na obozie dla otyłych.
|