Galeria 21 gramów
Andrzej Popiel – urodzony w 1952 roku w Warszawie. Studia na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Haliny Chrostowskiej w 1977r. Stypendysta Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Ministerstwa Kultury i Sztuki, Rządu Francuskiego i Gerrit Rietvelt Academie w Amsterdamie. W 2012 – tytuł doktora habilitowanego na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Od 2003 – praca w Kolegium Nauczycielskim w Warszawie w charakterze wykładowcy. Od 2008 roku – praca w Instytucie Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie jako pracownik naukowo-dydaktyczny. Zajmuje się grafiką, malarstwem. Uczestniczy w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
Źródłem mojej inspiracji twórczej jest otaczająca mnie rzeczywistość. Moja twórczość jest „świadectwem naszych czasów”, moim komentarzem do wydarzeń, z którymi spotykam się na co dzień. Tematyka moich prac związana jest z takimi problemami jak: agresja, nietolerancja, głupota, bezduszność.
W pracach tych rzeczywistość ukazana jest w sposób groteskowy i satyryczny. Niektóre z tych prac mają charakter surrealistyczny i metafizyczny. W swojej twórczości dążę do tego, by forma była adekwatna do wyrażanych treści i równie sprawna warsztatowo, jak i nośna intelektualnie.
Adiunkt Andrzej popiel – artysta grafik, twórca prac w technice linorytu, w którym nie ma przypadku, tylko celowe opowiadanie, gdzie spełnia się iluzyjny zamysł. Tworzy świetlistą wizję, wytwór swojej imaginacji, filozofię obrazu godną najwyższych pochwał. Jego grafiki są czarno-białe, poświęcił kolor, prze co jego dzieła oddziaływają siłą rysunku wydobywającego prawdziwą treść twórczego przekazu. Moja opinia o pracach jego jest wysoka. Ta działalność artystyczna jest wyraźnym wkładem do grafiki polskiej […]
[…] Jego dokonania artystyczne w grafice wskazują na indywidualność idącą własną drogą w sztuce. Dlatego już sam rodzaj wybranej techniki oraz sposób jej wykorzystania wiele o nim mówi. Popiel doskonale zna rzemiosło i przeistacza kanony warsztatowe linorytu wprowadzając swoje własne rozwiązania języka graficznego. Jest artysta otwartym i w obecnej dobie przerastających nas wielkoformatowych wydruków ploterowych, cyfrowych i komputerowych innowacji staje jak APOLOGETA, żeby trzymać i bronić wartości rysunkowych. Stworzył niemal apogeum warsztatowych umiejętności. Z reguły jest to kombinacja wielu fragmentów tworzących spójną i jednorodną całość budzącą szereg wartości wizualnych i znaczeń […]
Prof. Zw. Sztuk plastycznych
Maksymilian Snoch
|