Gościem i bohaterem retrospektywy podczas 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty (19-29 lipca, Wrocław) będzie Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący przede wszystkim found footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już materiałów audiowizualnych, a także kurator wystaw i festiwali, wykładowca i autor publikacji poświęconych kinu eksperymentalnemu.
Wielowymiarowe, złożone dzieła Tscherkassky’ego pokazywane na dziesiątkach światowych festiwali i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu – na stole montażowym i w fotograficznej ciemni. Dla Tscherkasskiego liczy się bowiem materialność taśmy filmowej, co w czasach powszechnej digitalizacji może wydawać się anachronizmem. Jednak pracując w niezmienny warsztatowo sposób od ponad 20 lat, reżyser używa celuloidu jako materiału, który poddaje montażowym eksperymentom, chcąc odpowiedzieć na pytania dotyczące limitów estetycznych języka filmowego.
To jeden z najważniejszych twórców współczesnego kina eksperymentalnego.
W swojej twórczości Tscherkassky łączy wiele najważniejszych dla austriackiej awangardy wątków – zainteresowanie materią celuloidowej taśmy, wykorzystanie materiałów archiwalnych (found footage), powtarzalność. W jego efektownych, nakręconych w rzadkiej dla kina eksperymentalnego drogiej, technice szerokoekranowej, świat przedstawiony w filmie związany jest nierozerwalnie z samym nośnikiem, na którym istnieje. Zostało to pokazane w jego najsłynniejszej pracy Outer Space, w której horror młodej dziewczyny uwięzionej w opustoszałym domu przenosi się na filmową taśmę, która zaczyna pulsować gwałtownie deformując obraz, wchodząc niejako w rolę niewidzialnego psychopaty.
We Wrocławiu zobaczymy również filmy Eve Heller. Reżyserka, wykorzystując technikę found footage, w swoich filmach skompilowanych z istniejących materiałów audiowizualnych ujawnia specyficzne właściwości zwykle czarno-białej taśmy 16 mm, choć – jak w Ruby Skin – pracuje także z kolorem. Przy tworzeniu zaskakujących metafor, poetyckich, sennych obrazów spowalnia ruch, używa rozbłysków światła, podwójnej ekspozycji, powiększonego za pomocą drukarki optycznej ziarna. Materia filmowa jest dla niej źródłem nieustannej inspiracji.
|