30 sie 2020 20:00
Bazylika konkatedralna św. Jakuba, ul. Staszica 5
Jarosław Tarnawski – organy
Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego PARTES
Jarosław Tarnawski – urodził się w 1980 r. Jest wychowankiem poznańskiej Akademii Muzycznej (klasa organów prof. Elżbiety Karolak) – studia magisterskie ukończył w 1999 roku. W latach 2005-2007 odbył studia podyplomowe na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. W roku 2012 ukończył ponadto studia w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta, natomiast w 2016 studia solistyczne (Konzertexamen) w Hochschule für Musik w Detmold pod kierunkiem prof. Martina Sandera. Od 2006 roku jest pracownikiem artystycznym poznańskiej Akademii Muzycznej, obecnie na stanowisku adiunkta.
Jest laureatem nagród na licznych konkursach organowych: Międzynarodowy Konkurs im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2000 - wyróżnienie), Międzynarodowy Konkurs Organowy w Brnie (2002 – wyróżnienie), Międzynarodowy Konkurs Organowy “Westfalen-Lippe” w Bochum (2005 – 2. nagroda), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Kurta Bosslera w Heidelbergu (2011 – 2. nagroda), Międzynarodowy Konkurs Organowy “Schramberger Eberhard Friedrich Walcker Preis 2012” (2. nagroda).
Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dwukrotnie), jak również niemieckiej fundacji Possehl-Stiftung. W roku 2015 został wyróżniony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej". Od 2019 piastuje stanowisko Dyrektora Artystycznego festiwalu Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego. Jego wychowankowie – studenci klasy organów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego mają na swoim koncie liczne nagrody na konkursach organowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
Partes
To unikalne w zachodniej Polsce przedsięwzięcie, które na podłożu głębi duchowości wschodniego chrześcijaństwa przybliża historię i dziedzictwo słowiańskich śpiewów liturgicznych. Zapraszamy na fascynującą podróż w czasy dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, która była matecznikiem wielu skarbów kultury muzycznej także w prawosławnym obszarze kulturowym. Fakt ten nie jest powszechnie uświadamiany, a składniki historii wspólnej z ludami dawnych Kresów godne są upamiętniania, badań i upowszechniania. Poprzez realizację naszego projektu staramy się przybliżyć muzykę tego dawnego świata, tak nieodległego geograficznie, tak ujmującego w sferze ducha, a jakże mało poznanego. Osią projektu jest Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego „Partes”. Tworzą go profesjonalni wokaliści o szerokim spektrum zainteresowań muzycznych, wykonujący obok partii zespołowych – partie solowe.
Przygotowania wokalno-muzyczne przed publiczną prezentacją „Partes” trwały blisko dwa lata. Warunkami niezbędnymi było uzyskanie należytej spoistości oraz wyjątkowej barwy i temperatury współbrzmienia, wymagających używania również nietradycyjnych technik wokalnych.
Specjalnie dobierany repertuar zespołu tworzą najlepsze z istniejących opracowań dawnych monodii. To z jednej strony prawdziwe skarby wczesnej polifonii słowiańskiej anonimowych twórców, z drugiej – nierzadko słabo znane nisze twórczości wielkich kompozytorów. Dlatego też w programach naszych koncertów surowe formy jedno- i dwugłosowe dopełnia urzekający męski sześciogłos.
Każdy koncert to – obok śpiewu – także słowo. Pomiędzy nasycone modlitwą śpiewy wplatamy opowieść o ich historii, znaczeniu i roli w cerkiewnych nabożeństwach. Ukazujemy podobieństwa i różnice w odniesieniu do śpiewu kościołów zachodnich. Barwy i odcienie słów modlitwy wznosimy używając jedynego instrumentu, stworzonego osobiście ręką samego Boga – ludzkiego głosu. Zespól koncertuje w kraju i zagranicą oraz bierze udział w wielu projektach muzycznych. W maju 2018 zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2018” w najbardziej prestiżowej kategorii zespołów profesjonalnych. Stanął na podium tej wymagającej kategorii konkursowej jako jedyny polski zespół.
Pomysłodawcą przedsięwzięcia i artystycznym szefem projektu jest Michał Łaszewicz, pochodzący z Białegostoku chórmistrz i kompozytor, związany od przeszło dwóch dekad z poznańskim środowiskiem muzycznym. W świecie szerokich obszarów jego muzycznej aktywności, „Partes” zajmuje miejsce szczególne. Jak powiada, istota śpiewu cerkiewnego to „jedyny możliwy do uzyskania stan równowagi ducha z muzyką, sztuki z modlitwą i ambicji z pokorą. […] Wszyscy potrafimy tego doświadczyć, wystarczy tylko zamknąć oczy i otworzyć serce”.
Program:
Johann Sebastian Bach – Preludium Es-dur BWV 552,1
Partes – program z osobnego pliku pdf
Johann Sebastian Bach – Fuga Es-dur BWV 552,2
PROGRAM XLII OLSZTYŃSKICH KONCERTÓW ORGANOWYCH:
5 lipca: Koncert Inauguracyjny. Agnieszka Tarnawska (organy) + Magdalena Tokajuk (sopran)
12 lipca: Andrzej Szadejko (organy) + Paweł Hulisz (trąbka)
19 lipca: Michał Kocot (organy)
26 lipca: Adam Sadowski (organy) + Marta Jezierska (altówka)
2 sierpnia: Arkadiusz Bialic (organy)
9 sierpnia: Łukasz Mosur (organy) + Aleksandra Mańkowska (saksofon)
15 sierpnia: Koncert Debiutów. Marcin Kucharczyk (organy)
16 sierpnia: Jan Mroczek (organy)
23 sierpnia: Koncert Improwizacji Filmowej. Filip Presseisen (organy)
30 sierpnia: Jarosław Tarnawski (organy) i Partes (Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego)
Wszystkie koncerty tradycyjnie odbędą się w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba przy ul. Staszica 5 o godz. 20:00.
Podczas wydarzenia obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.
|