wstęp: 10 zł, zakup biletu online lub w DK Kadr
Autor / partner JSF: Fundacja Jazz Art
W ramach wydarzenia odbędzie się:
– Koncert jazzowy „Niezapomniane polskie piosenki filmowe” w wykonaniu Tria Bogdana Hołowni
– Spotkanie z publicystą, krytykiem filmowym „Polityki”, Januszem Wróblewskim
– Projekcja filmu Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy
13-ta odsłona cyklu, który zestawia najważniejsze dokonania filmowe polskiej kinematografii, ze współczesnymi interpretacjami jazzowymi. W ramach poprzednich edycji prezentowane były sztandarowe obrazy „polskiej szkoły filmowej” i jej twórców. Tegorocznym tematem będzie „kino moralnego niepokoju” – nurt w kinie polskim lat 1976-81, uważany za najważniejsze zjawisko rodzimej kinematografii od czasu Polskiej Szkoły Filmowej.
Do kanonu nurtu zaliczamy m.in takie filmy, jak: Bez znieczulenia, Barwy ochronne,Constans i Kontrakt (Krzysztofa Zanussiego), Amator, Przypadek (Krzysztofa Kieślowskiego), Aktorzy prowincjonalni Agnieszki Holland; Wodzirej i Szansa Feliksa Falka.
„Kino moralnego niepokoju należało do tych zjawisk kultury polskiej lat 70., które najmocniej przyczyniły się do przeobrażenia zbiorowej świadomości” – Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego.
18 marca, o godz. 18.00. w DK Kadr:
– Koncert jazzowy „Niezapomniane polskie piosenki filmowe” w wykonaniu Tria Bogdana Hołowni
–Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy
Bez znieczulenia, choć zaliczany do najważniejszych filmów „kina moralnego niepokoju”, w dorobku Andrzeja Wajdy nie plasuje się w ścisłej czołówce. To dramat wybitnego dziennikarza uwikłanego w konflikty osobiste i zawodowe, w którym reżyser pokazuje funkcjonujące w PRL mechanizmy niszczenia ludzi niezależnych i niepokornych.
Scenariusz: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, zdjęcia: Edward Kłosiński.
Obsada: Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Dałkowska, Andrzej Seweryn, Krystyna Janda
Film otrzymał wiele nagród: w Gdyni, Cannes (Nagroda Jury Ekumenicznego), Syrena Warszawska Polskiej Krytyki Filmowej.
Koncert „Niezapomniane polskie piosenki filmowe” Trio Bogdana Hołowni
Bogdan Hołownia – fortepian
Robert Murakowski – trąbka
Piotr Rodowicz – kontrabas
Bogdan Hołownia. Jeden z najwrażliwszych polskich pianistów jazzowych, znakomity aranżer, nazywany romantykiem fortepianu. Znakomity wykładowca teorii improwizacji, harmonii i nowego zapisu funkcji i akordów. Ulubiony pianista gwiazd polskiej sceny: Grażyny Auguścik, Lory Szafran, Anny Marii Jopek. Ukończył słynną Berklee College of Music w Bostonie. W USA grał m.in. z Larrym Kohutem, Jeffem Stitelym, Bronkiem Suchankiem, Grażyną Auguścik, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak.
Pierwsze doświadczenia w graniu muzyki jazzowej związane są z kwartetem Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Później współpracował między innymi z Januszem Muniakiem, Adamem, Kawończykiem, Bronkiem Harasiukiem, Kazimierzem Jonkiszem.
Otrzymał nagrodę Fryderyka w kategorii „Jazzowy Album Roku” za solową płytę fortepianową „Don ‚t Ask Why” – piano solo, jest także laureatem Grand Prix Jazz „Melomani” w kategorii artysta roku.
Cykl Jazzowe Spotkania Filmowe prezentuje specjalne koncerty jazzowe z tematami filmowymi, w wykonaniu cenionych muzyków polskiej sceny jazzowej, pokazy filmów oraz spotkania z wyjątkowymi gośćmi, którzy stanowią niewątpliwą atrakcję cyklu.
Gośćmi specjalnymi poprzednich edycji byli twórcy, wybitni reżyserzy, operatorzy, aktorzy związani z polską szkołą filmową:
Jerzy Kawalerowicz, Janusz Morgenstern, Tadeusz Konwicki, Kazimierz Kutz, Jan Laskowski, Lucyna Winnicka, Wojciech Siemion.
Znani krytycy filmowi i dziennikarze: Jerzy Płażewski, Janusz Wróblewski, Paweł Sztomke, Andrzej Bukowiecki opowiadali o historii i kulisach prezentowanych filmów.
Podczas dotychczasowych edycji Jazzowych Spotkań Filmowych wystąpiła też czołówka wybitnych twórców muzyków jazzowych jak: Andrzej Kurylewicz, Wanda Warska, Włodzimierz Nahorny, Włodek Pawlik, Gary Gutham, Janusz Muniak, Janusz Strobel, Marek Bałata, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Filip Wojciechowski, Andrzej Jagodziński, Joachim Mencel, Mariusz Bogdanowicz.
|