Hulusi jest aerofonem stroikowym, składającym się z tykwy i bambusowych piszczałek. Tykwa pełni rolę rezonatora, do którego powietrze wprowadzone jest przez ustnik wykonany z drewna lub z rogu. Bambusowe piszczałki zatknięte są w tykwie. Hulusi nie roztacza przed wykonawcą możliwości gry rozbudowanych utworów muzycznych a jednak umiejętny dobór środków wyrazu sprawia, że ten prosty instrument zyskuje niepowtarzalny, i mimo pozornego swojego ubóstwa - niebanalny wyraz.
W tłumaczeniu, hulusi oznacza jedwabną tykwę. W rękach mistrza niewyszukany wydawałoby się instrument zyskuje miękkość i elastyczność jedwabiu.
Więcej o samym instrumencie przeczytacie na stronie projektu i w darmowym e-booku:
https://instrumentowwyspyszczesliwe.blogspot.com
E-book do pobrania:
http://osa.uni.lodz.pl/?page_id=11312.
O autorce:
Anna Krysztofiak - artystka chóru filharmonii, multiinstrumentalistka w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki, 2013 Taipei National University of the Arts, w latach 2015-2016 dyrektor artystyczny festiwalu "Muzyka w Ogrodzie Chińskim" w Łazienkach Królewskich w Warszawie, realizatorka przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra Chin Xiang Zhaoluna, i innych.
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.
mat. Muzeum Azji i Pacyfiku
|