wstęp: 10 zł, kup bilet online lub w DK Kadr
DUETY:
Wieczór złożony z duetów bazujących na osobowościach artystów. Cechą wspólną tychże spektakli jest relacja, podszyta napięciem i byciem pomiędzy. R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. to duet osobowościowy z Aleksandrą Bożek-Muszyńską i Anną Piotrowską, w którym (…) widzowie stają się m.in. świadkami rozgrywki pomiędzy dostojeństwem regulowanych kulturowo sposobów posługiwania się ciałem, a (nie)winną erotyką rozkwitającą na podłożu gry towarzyskiej (cyt. Magdalena Zamorska, taniecPOLSKA.pl). PRZY PRZY… to duet zawieszony pomiędzy przykrością a przyjemnością Joanny Chitruszko i Anny Piotrowskiej. Post biblijny taniec, jak napisała w swojej recenzji Ewa Kaleta. To, co łączy te duety, to muzyka Michała Mackiewicza, który dzieli się swoją wrażliwością poprzez eksperymentalną muzykę elektroniczną i światło.
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.
reżyseria: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska
muzyka act-live: Michał Mackiewicz
kostiumy: Justyna Spaleniak
light & space: Anna Piotrowska
produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAŃCA
współprodukcja: KLUB DGW
współpraca: Teatr Druga Strefa
premiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa
przedstawienie zostało zrealizowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów
III nagroda dla spektaklu R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. w wykonaniu Anny Piotrowskiej i Aleksandry Bożek-Muszyńskiej przyznana przez jury w składzie: Anna Wieczur-Bluszcz, Łukasz Drewniak i Krzysztof Sielicki podczas XV Festiwalu Sztuki Teatralnej, Rybnik 2013.
Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem został stworzony duet osobowościowy (Piotrowska & Bożek). Inspiracją do stworzenia przedstawienia był obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 r. Obraz ten wywołuje poczucie napięcia i zawieszenia w milczącej rozgrywce pomiędzy kobietami. Gęstość erotycznych marzeń. Wyczytane tęsknoty nierozumianej miłości. Napięcie pomiędzy graczami wynika z pragnień, nie z chęci bezpośredniego starcia. Zawieszenie niespełnionej miłości, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej kobiecości. Tenis – rozgrywka pomiędzy graczami, których zadaniem jest odbicie piłki rakietą ponad lub obok siatki na pole przeciwnika w sposób utrudniający jej odbiór. Jak rozegrają grę zawodniczki Piotrowska & Bożek zaangażowane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ę ?
PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności
koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
muzyka i światło: Michał Mackiewicz
szept: Łukasz Pawłowski
tekst: Anna Piotrowska & Łukasz Pawłowski
premiera: 3 czerwca 2013, Teatr Druga Strefa w Warszawie
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa
koprodukcja: Teatr Druga Strefa
przedstawienie sfinansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów w ramach projektu „mufmi przedstawia”
Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko „Zmian(AA) pogody”, czyli histeryczna nie-historia, był rozważaniem na temat histerii macicy odwołującym się do rozmów Hipokratesa z Platonem. Drugie spotkanie, to przedstawienie „Przy Przy”, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności. Tutaj Piotrowska przygląda się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.
„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza”
„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności”.
„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności.
Jakie tworzą się napięcia w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości?
Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Czy może, jak śpiewał Freddie Mercury, „Pain is so close to pleasure”?
Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego, co się między nimi może wydarzyć.
|