Giovanni Battista Pergolesi, s³ynny przedstawiciel w³oskiego baroku, mimo i¿ ¿y³ zaledwie dwadzieœcia szeœæ lat, pozostawi³ po sobie dzie³a, które zapewni³y mu trwa³e miejsce w historii muzyki. Najjaœniejsz¹ gwiazd¹ w katalogu jego twórczoœci pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (S³u¿¹ca pani¹). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszed³ spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziœ nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji jêzykowej, jak i w licznych t³umaczeniach.
Libretto sporz¹dzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodz¹cej siê z tradycji commedia dell’arte. Oto zamo¿ny stary kawaler poszukuje ¿ony, a jego przebieg³a s³u¿¹ca skutecznie przedstawia siebie jako najlepsz¹ kandydatkê do tej roli. Pergolesi znajduje doskona³e œrodki muzyczne, by scharakteryzowaæ bohaterów, a wyœpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pe³nych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumowa³ zastosowane przez m³odego kompozytora zabiegi Piotr Kamiñski w swym leksykonie Tysi¹c i jedna opera, przyrównuj¹c talent Pergolesiego do zdolnoœci jednego z najwiêkszych muzycznych geniuszy w historii:
...„Chyba tylko Mozart zdo³a wysnuæ z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo weso³ej, teatralnej myœli, jedn¹ rêk¹ trzymaj¹c siê tekstu, drug¹ kreœl¹c niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaœ wywodz¹c, celnie, oszczêdnie i elegancko, ¿ywe postaci, o których wiemy wszystko”.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
RE¯YSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
RE¯YSERIA ŒWIATE£ KAROLINA GÊBSKA
RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO
ASYSTENT RE¯YSERA AGNIESZKA KOZ£OWSKA
II ASYSTENT RE¯YSERA S£AWOMIR JURCZAK
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA OŒWIETLENIA PIOTR RUDZKI
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH
OBSADA 18.06.2022 https://bit.ly/36B0xon
OBSADA 19.06.2022 https://bit.ly/3vV8xJN
ZESPÓ£ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA
|