sala: Broadway
wstêp: 20 z³, bilety do nabycia online lub w DK Kadr
Osobowoœæ Tomasza Stañki i jego wp³yw na wspó³czesny, œwiatowy (a na pewno na polski) jazz by³y – a raczej: dopiero bêd¹ – tak du¿e, ¿e prêdzej czy póŸniej ktoœ musia³ nagraæ „najlepszy album Stañki, którego nie nagra³ Stañko”.
„Tribute to Tomasz Stanko” to projekt, który trêbacz Piotr Schmidt przygotowa³ kilka miesiêcy po œmierci wybitnego artysty, jednego z najwa¿niejszych twórców w historii europejskiego jazzu. W kwartecie wystêpuje dwóch muzyków, którzy w ostatnich latach grywali w zespole Stañki (kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk), sk³ad grupy uzupe³nia znakomity pianista Wojciech Niedziela, a lwi¹ czêœæ repertuaru wype³niaj¹ zbiorowe improwizacje kwartetu.
To bardzo oswojony i maj¹cy Ÿród³o w najwy¿szych, akademickich kompetencjach muzyków materia³ o freejazzowej proweniencji: niby swobodny melodycznie i harmonicznie, niby otwarty formalnie, a jednak bardzo zdyscyplinowany i komunikatywny, oparty na czytelnych motywach i nastrojowy. Utwory bez wyraŸnego rdzenia dramaturgicznego przeplatane s¹ kompozycjami par excellence (otwieraj¹cy p³ytê krótki i piêkny „Epilog” Bartosza Pieszki oraz Komedowska ko³ysanka z „Rosemary’s Baby”, czyli piêtrowy ho³d przez skojarzenie, bo przecie¿ w³aœnie wokó³ tej melodii dwie dekady temu Stañko skonstruowa³ album „Litania” w ca³oœci wype³niony muzyk¹ Komedy).
|