wstêp: 10 z³, kup bilet online lub w DK Kadr
DUETY:
Wieczór z³o¿ony z duetów bazuj¹cych na osobowoœciach artystów. Cech¹ wspóln¹ tych¿e spektakli jest relacja, podszyta napiêciem i byciem pomiêdzy. R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. to duet osobowoœciowy z Aleksandr¹ Bo¿ek-Muszyñsk¹ i Ann¹ Piotrowsk¹, w którym (…) widzowie staj¹ siê m.in. œwiadkami rozgrywki pomiêdzy dostojeñstwem regulowanych kulturowo sposobów pos³ugiwania siê cia³em, a (nie)winn¹ erotyk¹ rozkwitaj¹c¹ na pod³o¿u gry towarzyskiej (cyt. Magdalena Zamorska, taniecPOLSKA.pl). PRZY PRZY… to duet zawieszony pomiêdzy przykroœci¹ a przyjemnoœci¹ Joanny Chitruszko i Anny Piotrowskiej. Post biblijny taniec, jak napisa³a w swojej recenzji Ewa Kaleta. To, co ³¹czy te duety, to muzyka Micha³a Mackiewicza, który dzieli siê swoj¹ wra¿liwoœci¹ poprzez eksperymentaln¹ muzykê elektroniczn¹ i œwiat³o.
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.
re¿yseria: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Aleksandra Bo¿ek-Muszyñska, Anna Piotrowska
muzyka act-live: Micha³ Mackiewicz
kostiumy: Justyna Spaleniak
light & space: Anna Piotrowska
produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAÑCA
wspó³produkcja: KLUB DGW
wspó³praca: Teatr Druga Strefa
premiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa
przedstawienie zosta³o zrealizowane ze œrodków Miasta Sto³ecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów
III nagroda dla spektaklu R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. w wykonaniu Anny Piotrowskiej i Aleksandry Bo¿ek-Muszyñskiej przyznana przez jury w sk³adzie: Anna Wieczur-Bluszcz, £ukasz Drewniak i Krzysztof Sielicki podczas XV Festiwalu Sztuki Teatralnej, Rybnik 2013.
Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem zosta³ stworzony duet osobowoœciowy (Piotrowska & Bo¿ek). Inspiracj¹ do stworzenia przedstawienia by³ obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 r. Obraz ten wywo³uje poczucie napiêcia i zawieszenia w milcz¹cej rozgrywce pomiêdzy kobietami. Gêstoœæ erotycznych marzeñ. Wyczytane têsknoty nierozumianej mi³oœci. Napiêcie pomiêdzy graczami wynika z pragnieñ, nie z chêci bezpoœredniego starcia. Zawieszenie niespe³nionej mi³oœci, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej kobiecoœci. Tenis – rozgrywka pomiêdzy graczami, których zadaniem jest odbicie pi³ki rakiet¹ ponad lub obok siatki na pole przeciwnika w sposób utrudniaj¹cy jej odbiór. Jak rozegraj¹ grê zawodniczki Piotrowska & Bo¿ek zaanga¿owane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ê ?
PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemnoœci
koncepcja, re¿yseria i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
muzyka i œwiat³o: Micha³ Mackiewicz
szept: £ukasz Paw³owski
tekst: Anna Piotrowska & £ukasz Paw³owski
premiera: 3 czerwca 2013, Teatr Druga Strefa w Warszawie
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tañca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa
koprodukcja: Teatr Druga Strefa
przedstawienie sfinansowane ze œrodków Miasta Sto³ecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów w ramach projektu „mufmi przedstawia”
Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko „Zmian(AA) pogody”, czyli histeryczna nie-historia, by³ rozwa¿aniem na temat histerii macicy odwo³uj¹cym siê do rozmów Hipokratesa z Platonem. Drugie spotkanie, to przedstawienie „Przy Przy”, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemnoœci. Tutaj Piotrowska przygl¹da siê doktrynie hedonizmu, g³oszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiêdzy przyjemnoœci¹ a przykroœci¹.
„Przyjemnoœæ ró¿ni siê od przyjemnoœci tylko tym, ¿e jedna od drugiej jest przyjemniejsza”
„Przyjemnoœæ to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki dzia³a bodziec, a szczêœcie jest sum¹ tych czêœciowych przyjemnoœci”.
„Przyjemnoœæ jest stanem pozytywnym, wiêc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemnoœæ i przykroœæ to rodzaj ruchu, aktywnoœci.
Jakie tworz¹ siê napiêcia w wyniku przebytej drogi od przyjemnoœci do przykroœci?
Czy s¹ to dwa odleg³e brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy mo¿e dwie bliskie sobie ka³u¿e (g³êbokie jak nasze pragnienia), w które mo¿na wdepn¹æ jednoczeœnie? Czy mo¿e, jak œpiewa³ Freddie Mercury, „Pain is so close to pleasure”?
Arystypowskie za³o¿enia hedonizmu mówi¹, ¿e przyjemnoœæ to stan chwilowy, trwaj¹cy przez czas, w jakim dzia³a czynnik sprzyjaj¹cy przyjemnoœci. Przyjemnoœæ i przykroœæ to swoiste stany, które s¹ rodzajem ruchu dokonuj¹cego siê w cz³owieku, œwiadcz¹ wiêc o jego aktywnoœci. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemnoœci po przykroœæ? Cz³owiek porusza siê nieustannie pomiêdzy przyjemnoœci¹ a przykroœci¹. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wrêcz tego, co siê miêdzy nimi mo¿e wydarzyæ.
|