POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DZIŚ W KRAKOWIE
 
Kategorie wydarzeń
 
 
Film
Kabaret
Literatura
Muzyka
Plastyka
Sport
Taniec
Teatr
Wystawy różne
Wydarzenia inne
 
  Bezpłatne

Dla dzieci

Wspólne: dla dzieci i dorosłych

Dla seniorów

Festiwale

Odbywające się online
 
05-12-2018       
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone
Chc zataczy
ZAPRASZA
Dom Kultury Kadr
ul.W. Rzymowskiego 32
02-697 Warszawa
http://www.dkkadr.waw.pl
promocja@dkkadr.waw.pl
Warszawa
miejsce:
Dom Kultury Kadr
19.00
BEZPŁATNE
» Teatr
sala: Broadway
wstp wolny, rezerwacja miejsc online lub w DK Kadr

Mikoaj Mikoajczyk i Danuta Kisiel-Drzewiska w osobistej refleksji o teatrze, ktrego dzi ju nie ma, o tsknocie, o wspomnieniach, o blu. Spektakl dla widzw modziey (+16) i dorosych.

O Danucie Kisiel Drzewikiej usyszaem pierwszy raz 29 lat temu, dokadnie w tym czasie, kiedy zaczem pracowa we Wrocawskim Teatrze Pantomimy. Znam Danut Kisiel Drzewisk jednak tylko ze zdj, starych filmw oraz opowieci dawnych jej wsppracownikw. Naley jednak wspomnie, e informacje dostpne publicznie, dotyczce artystki s wyjtkowo skpe, brak ich powoduje bunt i rozpala ciekawo poznania, niegdy podanej dzisiaj cakowicie zapomnianej, tajemniczej muzy trzech mistrzw polskiego teatru. Poszukiwanie chociaby podstawowych informacji o drodze artystycznej rozwoju duchowym, zwykych yciowych sukcesach i porakach rozpalaj wyobrani, powoduj, e Danuta Kisiel Drzewiska jest cakowicie niedostpna, przez co ciekawsza i tajemnicza. Chciabym doszuka si i przeanalizowa informacje na temat ycia i twrczoci Danuty Kisiel Drzewiskiej, niegdy tancerki, aktorki mimu oraz aktorki dramatycznej sowem muzy wielkich mistrzw polskiej sceny teatralnej: Conrada Drzewieckiego, Henryka Tomaszewskiego i Jerzego Grzegorzewskiego. Ci trzej wielcy mistycy polskiego teatru wielce upodobali sobie wszechstronno moliwoci technicznych jak i talent artystki. Do legendy przesza historia konfliktu Conrada Drzewieckiego z Henrykiem Tomaszewskim o wzgldy Danuty Kisiel Drzewiskiej, ktra koczc Pastwow Szko Baletow w Poznaniu rozpocza wspprac najpierw z mistrzem baletu by niebawem porzu przygod z tacem na korzy twrcy wrocawskiej pantomimy. Sowa klucze, ktre w tamtym czasie rozpalay wyobrani artystyczn rodowiska teatralnego, a dotyczyy tego zjawiska to przekupienie, czyli po prostu zaproponowanie przez Henryka Tomaszewskiego ciekawszych warunkw rozwoju tak artystycznych jak i finansowych. Naley zwrci uwag, e na przeomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku Wrocawski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego peni rol tzw. celebryty wysokich lotw sztuki scenicznej (dostanie biletw na spektakle WTP graniczyo z cudem) oraz ambasadora polskiej kultury w wiecie, a praca z Mistrzem Pantomimy stanowia nobilitacj i wyrnienie. Henryk Tomaszewski dostrzeg w wietnie zapowiadajcej si tancerce talenty aktorskie w tym komiczne, co przeoyo si na stworzenie przez Danut Kisiel Drzewisk wielkich kreacji aktorsko taneczno mimicznych w wielu spektaklach Mistrza z Menaeri cesarzowej Filisy na czele. Z niewyjanionych powodw, po wielu owocnych dla siebie jak i dla Teatru Pantomimy sezonach artystycznych, Danuta Kisiel Drzewiska decyduje si na rozstanie z Mistrzem Tomaszewskim. Niejako z dnia na dzie staje si muz Jerzego Grzegorzewskiego w teatrze dramatycznym, jej gwnym rodkiem wyrazu stanie si teraz sowo, rozpoczyna take przygod z filmem. Nasuwa si przypuszczenie o przewidywalnych kolejach losu tancerzy, ktrzy po ukoczeniu szkoy baletowej i spdzeniu kilku sezonw artystycznych w teatrach operowo baletowych, czsto kontynuowali przygod ze scen w teatrach awangardowych poszukujcych autorskich dramatycznych impresaryjnych rozrywkowych kabaretowych czsto gocili rwnie w filmach fabularnych. Sam dowiadczam podobnej drogi wci nieodcznie zwizanej z szeroko pojt sztuk teatru. Po wielu latach spdzonych w repertuarowych teatrach baletowych take autorskich, po wypadku, zaczem tua si tzw. teatralnym szlakiem, jako tancerz, choreograf, reyser, aktor, performer, znalazem si na rozdrou zupenie nad przepaci nowych wyzwa cakowicie mi jeszcze nieznanych. Dostrzegam podobiestwa i rnice w wyborach, jakich zmuszony byem dokona w swojej artystycznej przygodzie, szukam, wic wytumaczenia dla nich w poznaniu z Danut Kisiel Drzewisk, ktra bya inspiracj wielkich teatralnych wizji mojego Mistrza, z ktrym spdziem tylko jeden sezon, ten pierwszy najwaniejszy, a ktry zaway na tych nastpnych moich sezonach artystycznych, a do dzisiejszego dnia.
Prosto po maturze zupenie przez przypadek, los wyznaczy mi cakowicie inne zadanie, ni to, do ktrego przygotowywaem si ca szko redni, zamiast sta si znawc historii i historii sztuki znalazem si w samym rodku teatralnego ycia, staem si aktorem mimem. Poczuem si absolutnie wyjtkowo, kiedy zostaem wybrany przez Mistrza Henryka Tomaszewskiego spord wielu absolwentw Studium Pantomimy, (ktre funkcjonowao przy Wrocawskim Teatrze Pantomimy), w kocu wszedem na audycj prosto z ulicy, bez adnego przygotowania. Praca w teatrze stworzya moliwoci kreacji mnie na nowo, stanem na pocztku zupenie nieznanej mi wczeniej yciowej drogi artystycznej drogi. Z dnia na dzie moje wczeniejsze ambicje, przyzwyczajenia, marzenia i cele legy w gruzach, znalazem si w przestrzeni cakowicie mi obcej, a jednak bya to droga tajemnicza, byem jej cholernie ciekaw, wydawaa si nierealna jednak inspirujca zarazem. Chciaem na t artystyczn i sceniczn drog wej jak najszybciej, wiedziaem, e posiadam liczne braki, nie mam wyksztacenia tanecznego, aktorskiego, nie znam jzyka mimu, a sceniczna przestrze okazaa si dla mnie absolutnie dalekim i niedostpnym horyzontem. Najwikszym i jedynym moim sprzymierzecem by brak poczucia czasu i odpowiedzialnoci, cechowaa mnie absolutna naiwno i atwowierno, przy czym rozpieraa mnie duma, a rado poznania i nadrabiania zalegoci towarzyszya mi praktycznie nieodcznie. Dzisiaj z tych cech pozosta tylko dawny oddech i delikatne obrazy wspomnienia, w ktrych wracam do pocztkw przygody z Teatrem Tomaszewskiego, z tym wszystkim, co mnie w tamtym czasie uksztatowao. Danuta Kisiel Drzewiska staa si niejako przez przypadek czci tych wszystkich modzieczych, najpikniejszych wspomnie, ale take niezrealizowanych marze, bya muz mojego Mistrza Henryka Tomaszewskiego, bya tancerk i aktork, jakim sam wtedy chciaem zosta, bya jego twarz, ciaem i wraliwoci sceniczn, bya przekanikiem jego myli i wizji artystycznych, czya Mistrza z jego publicznoci. Dzisiaj, jako tancerka sprzed dekad, yje, (jeli ??) w pamici widzw, jako moda, zdolna, atrakcyjna, wspaniaa artystka, a jednak schorowana czuje si pewnie opuszczona i zapomniana.
Wszystko, co uksztatowao moj wraliwo przez kontakt z Mistrzem Henrykiem Tomaszewskim, wczeniej w peniejszej formie i ksztacie uformowao Danut Kisiel Drzewisk, to wanie sprawia, e chc zataczy z Danut Kisiel Drzewisk t sprzed lat i t, ktr poznam teraz. Chc konfrontacji, chc spotkania, chc przyjani, chc taca, a on definiuje najpeniej prawdziwe emocje, jest najbliej istoty poznania drugiego czowieka, jego potrzeb i wraliwoci. Jestem na pocztku koca mojej scenicznej drogi, szukam dla niej nowych odcieni smakw wizji i sensu.chc zataczy z Danut Kisiel Drzewisk. Czuj, e nasta dla mnie czas powrotw i odnajdowania w sobie pokadw prostych wzrusze, emocji, przemyle, czuj, e pobdziem, zdradzajc swoje ideay, samego siebie sprzed lat. Czas dzisiejszy nie sprzyja, aby by czyj inspiracj, muz i gwiazd ze wszystkimi tego konsekwencjami. Skoczy si czas mistrzw, zakoczy si czas gwiazd. Kiedy zaczynaem prac w teatrze, a byo to bagatela prawie 30 lat temu, zaapaem si jeszcze na schyek epoki mistrzw gwiazd i autorytetw. By to czas, kiedy teatrem rzdziy prawa feudalne, gdzie lider zespou artystycznego by jednoczenie autorem i twrc przedstawie, ktrego wizja dominowaa i podporzdkowywaa inne idee i myli, swojej koncepcji, jako tej nadrzdnej, czsto bardzo osobistej intymnej, eksperymentujcej i poszukujcej. W obecnych czasach tzw. teatr autorski z wizj podporzdkowania i dominacji sta si niepopularny, odlegy i niezrozumiay, czsto skostniay relikt minionych czasw. Teraz teatrem rzdz przecitne i bezpieczne demokratyczne zasady, ktre cechuje brak wielkich uniesie, egzaltacji i emocji. Nasta czas intelektualnej walki klas spoecznych i ideologicznych myli. W dzisiejszym demokratycznym teatrze zabrako miejsca na proste i czyste przeywanie, a czowiek w nim wystpujcy, bohater scenicznych wypowiedzi zosta pozbawiony wewntrznej walki i osobistych sprzecznoci, ktre nim targaj, odebrano mu jego podmiotowo. W dzisiejszym teatrze Jadwiga Smosarska, Sofia Loren, Helena Modrzejewska, Danuta Kisiel Drzewiska, jako muzy swoich wielkich mistrzw reformatorw i rewolucjonistw sztuki, nie istniej, pozostay po nich jedynie opowieci sprzed lat, historyczne anegdoty i dykteryjki a one same stay si prawdziwymi legendami biao czarnej celuloidowej rzeczywistoci dusznego i penego kurzu scenicznego teatralnego wiata. Chciabym zataczy z Danut Kisiel Drzewisk, chciabym przypomnie zapach i smak zapomnianego ju wiata z krainy mchu i paproci, wizji, przepowiedni i proroctw, e warto zmienia wiat na lepszy, pikniejszy, czysty, chciabym

Twrcy:
Danuta Kisiel
Mikoaj Mikoajczyk
Patrycja Panik video art
Jakub Leonard Rutkowski muzyka

Spektakl zrealizowany w ramach Stypendium Marszaka Wojewdztwa Wielkopolskiego oraz ze rodkw Miasta Stoecznego Warszawy.
Spektakl wsporganizuje Fundacja Rezonanse Kultury.

https://www.dkkadr.waw.pl/chce-zatanczyc/
Miejsce:
Dom Kultury Kadr
Godz.
19.00
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone

 
 


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie
 
 
 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 

Kontakt z Redakcją


 Serwis Dziś w Polsce jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury