wstêp: 5 z³, zakup biletu online lub w DK Kadr
S³uchowisko na podstawie dramatu Amelii Hertzówny „Zburzenie Tyru”
Wyk³ad badaczki z zespo³u HyPaTia na temat kobiecych dramatów
Zrealizowane w ramach projektu “córy warszawskie #dziwy sto³eczne”
Spoœród 100 tekstów polskich dramatopisarek XIX i XX w. wybranych zosta³o 5 dramatów: „Zburzenie Tyru” Amelii Hertzówny, „¯ycie mimo wszystko” Ireny Krzywickiej, „Hotel Belle Vue” Magdaleny Samozwaniec, „Sygna³y” Ewy Szelburg-Zarembiny oraz „Rozmowa z w³asn¹ nog¹” Anny Œwirszczyñskiej. We wspó³pracy z Teatrem Polskiego Radia powsta³y z nich s³uchowiska, których publiczne ods³uchania w formie „silent theatre” maj¹ przybli¿yæ s³uchaczom bogat¹ twórczoœæ zapomnianych lub nieznanych autorek, pisz¹cych na scenê.
Oprócz aktorek z TERAZ POLI¯ us³yszeæ w nich mo¿na m.in. Danutê Stenkê, Mariê Seweryn, Wojciecha Kalarusa, Przemys³awa Stippê, czy Sylwestra Majewskiego.
S³uchowiskom towarzyszyæ bêd¹ wyk³ady prowadzone przez badaczki z zespo³u HyPaTia. Nagrania bêd¹ dostêpne na platformie NINATEKA.PL
„córy warszawskie #dziwysto³eczne” to s³uchowiska, spektakle, wyk³ady i warsztaty. Celem projektu jest przybli¿enie widzom zapomnianej lub nieodkrytej sztuki kobiecej oraz teatru niezale¿nego. Dziêki s³uchowiskom powsta³ym na podstawie tekstów polskich autorek pierwszej po³owy XX wieku TERAZ POLI¯ odkryje przed s³uchaczami nieznany rozdzia³ historii polskiej literatury. Piêciu premierom, realizowanym w nowatorskiej formie „silent theatre”, towarzyszyæ bêd¹ wyk³ady badaczek z zespo³u HyPaTia – Kobieca Historia Teatru Polskiego.
Projekt obejmuje równie¿ warszawsk¹ premierê spektaklu „Kto siê boi Sybilli Thompson” na podstawie tekstu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
Punktem wyjœcia i g³ówn¹ inspiracj¹ dla przedsiêwziêcia „córy warszawskie #dziwysto³eczne” by³a praca naukowo-artystyczna, któr¹ w 2015 r. grupa TERAZ POLI¯ przeprowadzi³a w ramach projektu „dziwy polskie”. Impulsem dla tej pracy by³o zdziwienie nik³¹ reprezentacj¹ kobiet w historii polskiego dramatu oraz chêæ odpowiedzi na pytania: co spowodowa³o wykluczenie tych dramatów z pamiêci zbiorowej i ich brak w kanonie literatury polskiej, czy te teksty wci¹¿ maj¹ sceniczn¹ moc i warto je dziœ wystawiaæ oraz czy mo¿liwe jest przywrócenie g³osu naszym autorkom?
Efekty tej pracy zosta³y zgromadzone i udostêpnione na platformie internetowej „dziwy polskie”: www.terazpoliz.com.pl/dziwypolskie
|