Muzeum ¯up Krakowskich Wieliczka zaprasza na drugi letni koncert z cyklu „Popo³udnie
ze Straussem”, który odbêdzie siê 30 lipca 2017 r. o godz. 16.00 na dziedziñcu Zamku ¯upnego w Wieliczce. Koncert wykonaj¹: Orkiestra Straussowska OBLIGATO pod kierunkiem Jerzego Sobeñko oraz znani i utalentowani soliœci: Bo¿ena Zawiœlak-Dolny – mezzosopran i Jan Wilga - tenor
W programie us³yszeæ bêdzie mo¿na m.in.: Johanna Straussa „¯ycie artysty”, „Tik Tak Polka” i „Pizzicato Polka”, Emila Waldteufel a “Espana”, Johannesa Brahmsa “Taniec wêgierski”
nr 6, Antoniego Rubinsteina “Melodia” czy Josifa Ivaanovicia “Fale Dunaju”.
Trzeci koncert z cyklu “Popo³udnie ze Straussem” odbêdzie siê 27 sierpnia 2017 r. o godz. 16.00 na dziedziñcu Zamku ¯upnego.
Informacja: 12 278 58 49
www.muzeum.wieliczka.pl
Bo¿ena Zawiœlak-Dolny
Jest œpiewaczk¹ wszechstronn¹, z powodzeniem œpiewa w operze, operetce i musicalu.
Ta znakomita œpiewaczka o której mówiono, ¿e jest uœmiechniêtym wulkanem energii,
przez wiele lat by³a mezzosopranowym filarem Opery Krakowskiej. Jej kreacje zawsze przyjmowane by³y z pe³nym uznaniem przez publicznoœæ i krytyków. Swoje znakomite kreacje stworzy³a w operach Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik Sewilski, Semiramida) i Verdiego (Bal maskowy, Trubadur, Nabucco, Rigoletto, Aida), jednak najbardziej zros³a siê z jej nazwiskiem partia tytu³owej Carmen w operze Bizeta.
Nieobcy jest jej równie¿ repertuar oratoryjno-kantatowy (Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Requiem Verdiego i Dworzaka, VIII Symfonia Mahlera, Czarodziejska mi³oœæ de Falli). Ogromny sukces przynios³o artystce wykonanie songów Kurta Weilla w przygotowywanym przez Operê Œl¹sk¹ spektaklu „Zagraj mi melodiê z dawnych lat”. Ostatni sukces tego gatunku to znakomita kreacja Aldonzy-Dulcynei w musicalu „Cz³owiek z La Manchy” M. Leigha, wystawionym w £ódzkim Teatrze Muzycznym i Operze Krakowskiej.
W roku 1997 otrzyma³a nagrodê Wojewody Krakowskiego za wybitne osi¹gniêcia
w dziedzinie kultury i sztuki.
Jan Wilga
Czo³owy amant krakowskiej sceny operetkowej, obdarzony piêknym g³osem, nieprzeciêtnym talentem aktorskim i znakomit¹ aparycj¹ sceniczn¹. Jerzy Waldorff nazwa³ go najwiêkszym amantem operetkowym lat 80-tych. Urodzony w Pary¿u, wychowany w Polsce œpiewa w³aœciwie od dzieciñstwa.
Ju¿ jako amator odnosi³ sukcesy wokalne, z których najwa¿niejszym sta³o siê uzyskanie tytu³u laureata amatorskiego konkursu wokalnego podczas jednego z Festiwali im. J. Kiepury w Krynicy. S³uchaj¹ca wówczas m³odych talentów, znakomita œpiewaczka, re¿yser i dyrektor teatrów muzycznych, Barbara Kostrzewska, zaproponowa³a mu anga¿ do Wroc³awia. Jan Wilga wybra³ jednak Kraków, wystêpy w operetkach i kszta³cenie g³osu u Janiny Tisserant-Parzyñskiej, wybitnej mezzosopranistki.
Krakowowi by³ i pozostaje wierny. Na licznych scenach krajowych wystêpuje tylko goœcinnie
i jest przyjmowany owacyjnie. Znany i podziwiany we Francji, Szwajcarii, W³oszech, Austrii, Niemczech, Luksemburgu, a tak¿e w Kanadzie. Posiada w swoim repertuarze najwiêksze role operetkowe m.in. w Baronie cygañskim J. Straussa II, Królu w³óczêgów R. Frimla, Ptaszniku
z Tyrolu K. Zellera, Polskiej krwi O. Nedbala, Ksiê¿niczce czardasza i Hrabinie Maricy
E. Kálmána, Studencie ¿ebraku i Gasparone K. Millöckera, Carewiczu i Weso³ej wdówce
F. Lehára, Swobodnym wietrze I. Dunajewskiego, Wiktorii i jej huzarze P. Ábraháma, a tak¿e role operowe np. w Traviacie G. Verdiego oraz Dydonie i Eneaszu H. Purcella.
|